Thursday, June 20, 2013

My baby turning 1

Pejam celik pejam celik dh 14 Jun 2013. On the same date last year, a history was made. on 13 June 2012, like ordinary day, pegi keje balik keje. G makan & tdo. As early as 4.30 am, I felt like to pee pee. So I do so. But before I done, I thought I am going to pee again but this time with a lot of water. Few seconds I realized that I just broke my water. OK. Maybe this is the signal that the baby is coming really soon. So I woke up my dearest sis, Mahirah, to get ready to go hospital. Before that, as I was so calmed that time, we showered first as I believed that we will at hospital after dawn. Nanti busuk la kalau docs and nurses tgk kitorg. So we headed to hospital.

Dalam perjalanan tu aku try call hubby berkali2 tapi nk buat cane my hubby sleeps like a log. Pikir nk breakfast dl but then nnt kang terberanak lak kat kedai makan so trus jek ke spital. Sampai spital aku jalan jek ke labour room sbb bkn aku tgh sakit pun kan.

After some ngok ngek ngok ngek kat kaunter, nurse suh masuk dalam bilik saringan & baring atas katil. Sambil tunggu nurse/doc check sempat lg tgn ni tekan hp call my luvly hubby but failed. So last option is call my SIL to wake him up. Aku nk terberanak blh die bantai tdo sedap2..pergh...dugaan tul. Then doc came and check ape yg patut. Dia kate mmg air ketuban dh pecah tapi bukaan br 2 cm cume dinding dh start menipis.. So mmg confirm la the baby is coming. Time tu relax lg. Cool jek..

Then nurse suh salin baju spital kaler pink. Then dia suh Yah g blikan sarapan sbb nnt dh msk labour room mmg harapan la nk dpt makanan.. That time the clock showed 6.30 am. So after Yah solat, she went down stair and bought breakfast for us. So kitorg kenalah makan kat luar kan (kat tmpt menunggu). Time tgh makan tu sume org tgk.. Yelah pesal la minah berpakaian pink ni wat kat cni. Tgh makan lak tu. Bkn pttnye kat labour room ke. Makcik guard siap tny lg dr mn ni.. Confuse jek sume org. Abes jek makan, aku pun nk msk blk la Bilik Saringan nk duduk kat kerusi. Baru jek sampai pintu air ketuban pecah lg.. Kali ni ada campur darah. Seriau dh.. Panggil nurse. Nurse kate biaselah tu.. Ceh. So ak salin apa yang patut dan tunggu kat kerusi dalam bilik tu.

Tgk kanan & kiri ade la mommies yg tgh berkeluh kesah, berpeluh2 segala. Memula pelik gak napa dorg camtu but then aku terpikir lor...dorg tgh tahan sakit nk beranak.. Ko xsakit mmg la ko xpasan...Hehehehe...Mana ku tau. Then aku tanya nurse aku nk tunggu pe lg nih.. Cam xsabo nk beranak lak. Nurse cakap "nk tunggu laki awk dtg la"..Oooo...OK.

Dlm kul8 nurse panggil nama aku, dia kate hubby aku dh sampai so JOM... Naik jek wheelchair trus dia tolak aku cam aku ni nk terberanak lg beberapa minit. Pas baring kat labour room tuh hubby pun datang ngn gaya peace dia.. Sabo jek la. Dalam labour room tuh ade sorg nurse jek. So aku relax jek sbb xde mende lg kan. So nurse tuh sambungkan dgn HP monitor utk aku and baby. And ada water drip gk. Sbbkan aku xsakit lagi so die induce aku siap2. berselirat la wire kat bdn aku nih. Serabut.

Yang paling tak leh dilupakan ialah kena seluk. lbh 5 kali kot. Buang air kecik gune tiub 2 kali. Byk sgt minum kot. Time tu xsakit lg. Dalam kul10 check jalan br bukak 5cm. Lambat beno. So dorg tambah dose untuk induce. Sakit pun datang tp cam 30minit skali.. Blh gelak2 lg.. Blh borak2 lg.. Then tambah lagi dose. Masuk kul12 br dtg rs sakit yg melampau. Setiap 10min then makin singkat jadi setiap 5min. Time tuh gelak tah kemana borak tah kemana. Rs nk pengsan dh. Rs nk tercabut pinggang. Then dlm kul1 nurse check die kate dh leh dh ni. So klu rs cam nk terberak jek trus teran. Then die trus readykan aku ape yang patut. Rs cam lama sangat masa tuh. Hubby tolong urut & support tengkok.

Dkt 5-6org nurse datang tolong. Pegangkan. Bagi support. Then after 30 minutes, a baby boy was borned. Rs lega jgn ckp la. Trus hubby ikt keluar nk azan kan dia. Mmg mencabar btl nk lahirkan anak ni rupanya. Cani la agaknya umi rs bila bersalinkan anak2 dia yang nakal sangat nih. Besarnya pengorbanan seorang ibu kan. Selagi diri sendiri xjadi ibu selagi tu la kita xtau apa yg dia rasa apa yang dia korbankan. Kasih sayangnya mmg xd belah bagi langsung. Segalanya untuk anak.

Anyway, first thing aku perasan bout my baby is muka dia. 100% copycat his father's. Hadoyai. Mana muka ibu nya?Ada la sket. Lesung pipit nya. Tu pun sebelah jek. Makin besar makin muka ayah. Halamak. Anak Ayah. This cute little guy was named as FARHAN IRFAN BIN MOHD AZALI.

OK. Ni entry how my baby was born. Later, how my baby celebrate his 1st birthday. Wait & see...
Evolution of Farhan Irfan from 0 - 12 months old

No comments:

Post a Comment