Monday, October 7, 2013

ANAK

Anak itu anugerah ALLAH. Itu rezeki dariNYA. Kalau DIA perkenan kita perolehnya. Kalau belum rezeki kita bagaimana pun tetap kita tak kan dapat. Kadang-kadang kita rasa dah bersedia tapi DIA lebih tau yang kita sebenarnya belum cukup bersedia. Aku tau susahnya nak dikurniakan anak ni. 2 tahun terpaksa berkorban untuk menyediakan segala yang dikatakan lengkap untuk si dia. Alhamdulillah bila kami bersedia ALLAH mengizikan kami untuk memperoleh zuriat. Rezeki kami belum putus. Sebabkan itu, aku sanggup buat apa saja untuk dia sebab aku tau bukan senang aku nak dapat dia. Aku akan jaga sebaik mungkin sebab mungkin ni jek la satu2 nya harta aku. Wallahualam bila lagi nak dapat lagi dengan keadaan sekarang. 

Tapi yang aku tak suka bile ada orang atau lebih senang cakap ibu bapa yang senang2 mengandung dan ada anak boleh dibiarkan jek dorg. Tah makan tah tak pun xkesah. Sedih. Kalau aku ni terlebih hartanya In shaa Allah aku nak sangat bantu. Sebab aku geram. Korang senang2 beranak tak reti nak jaga ke? Kat akhirat nanti akan ditanya bagaimana kau jaga amanah ALLAH ni. Dia bukan hak kita. Dia dipinjamkan kepada kita supaya kita mencurahkan segala kasih sayang kepadanya. Tak semestinya kena kaya gila baru boleh sayang kat anak2 ni. Cukup seadanya. Anak2 ni rezeki kita. Bila rezeki maksudnya dari segala segi. Tak kan tak cukup makan kalau ada anak. Even gaji kecik In shaa Allah dengan rahmatNYA cukup anak beranak makan pakai. Jangan la anggap anak2 ni bala.

Biasa dh kita baca kat paper atau internet pasal anak ditinggalkan sebab2 tertntu. Tapi aku tengok kat dpn mata aku ni. Mak ayah ni tak tau la. Aku kategorikan mereka ni sebagai tak sayang anak langsung. Alasan? Tak kesah anak2 buat ape. Makan ape. Pegi mana. Nama si kecik yang aku kenal dari kecik (krg 1 thn lagi) Aris. Sebenarnya dia tak de pertalian apa2 pun dengan in-laws tapi sebab kan nenek Aris kawan baik MIL dia tolong jagakan. Ku pikir dia anak tunggal sebab mak dia tak kesah pun Aris tinggal lelama kat sini. Rupanya dia ada 2 kakak lagi. Aik? Ko tak sayang anak ko tapi smpi 3 org ko beranak? Gila ke pompuan ni? Aris belajar berjalan. Belajar bercakap. Belajar segalanya kat rumah in-laws. Bayangkan berapa lama dia spend masa kat rumah sini berbanding rumah mak sendiri? And guess what? Mak dia boleh beranak sorang lagi! Ko dah tak pandai jaga anak jangan beranak lagi boleh tak? Makan pakai tak cukup beranak jek pandai. Gile. Sekarang Aris dah 6 thn 1 huruf pun xkenal. Apetah lagi membaca. Sedih. Penah aku ura2 kan kat hubby suh amek jek dia jadik anak angkat tapi atas2 sebab tertntu tak boleh. Sedih sebab aku takut bile dh besar nanti die tak menjadi manusia yang berguna. Wallahualam. Bukan mendoakan yang tak baik tapi berjaga2. Budaknya pandai tapi tak digunakan ke arah kebaikan.

Akhirnya awal tahun ni Ayah dia daftarkan ke pra-sekolah. Tapi yang sadisnya smpi ke stgh tahun dia belum ada uniform sekolah. Bila pergi sekolah pakai tshirt & seluar panjang jek. Dia bukan anak papa kedana. Lepas ada uniform, dia cerita tak pernah sekali pun uniform dia bergosok. Sedihnya. Memang aku dah nanges. Mak bapak dia tak sediakan keperluan untuk anak2. Dan yang terbaru dapat tau. 3 beradik ni selalu tak g sekolah sebab kena jaga adik bongsu dorang. Sebab mak dorang nak g keje. Kepala hotak dia. Ko gila ke pompuan? Patutnya ko suh anak2 ko g sekolah. Yang bongsu anta la g umah pengasuh. Ko keje untuk apa? Bukan untuk anak2 ko ke? Marah sangat bila dengar.
Menyirap gila. 

Ya ALLAH, jangan la KAU padam perasaan sayang aku kepada anak-anak ku. Limpahkan la sebanyak yang mungkin kasih sayang KAU kepada ku supaya dapat kucurahkan kepada anak-anak ku. Biarkan lah aku utamakan mereka daripada yang lain kecuali ENGKAU. Semoga aku menjadi ibu bapa yang bertanggung jawab dan sangat mengasihi anak-anak ku. Amin.

No comments:

Post a Comment